💖💖 مش اي حد جاوب على سؤال صح يبقى فاهم 💖💖

0 491

🦋 3 مجانين اللي عملوا مظاهرة في مستشفى المجانين وكسروا المستشفى علشان بيقولوا انهم عقلوا وعايزين يطلعوا….

الدكتور جمعهم وقالهم هسألكم سؤال اللي هيجاوب عليه هيخرج،

سأل الاول 5×6= كام

الاول قال ب 285

الثاني قال ان شاء الله يوم الجمعة

الثالت قال ب 30 …

الدكتور قاله صح كده هخرجك بس تقلي عرفتها ازاي…

قاله بسيطة طرحت 285 من يوم الجمعة..!!

كفاية ضحك وتعالوا اقلكم انا كتبتها ليه. ..

اوقات تقابل واحد تسأله سؤال فيجاوب عليه صح وتعتقد انه فاهم وتتعامل معاه على هذا الأساس ولما تدخل معاه في العمق تكتشف انه حافظ بس مش فاهم وياريته ما حفظ لانه بكده بيضر نفسه وبيضر اللي بيتعاملوا معاه لانه ممكن يورط نفسه في حاجة مش فاهمها ويورط اللي معاه

الخلاصة مش اي حد جاوب على سؤال صح يبقى فاهم وده للاسف اللي بتعتمد عليه المناهج حفظ وتلقين وليس فهم ووعي وادراك علشان كده تم تخريج دفع من الحفيظة اللي مش فاهمين تلقيه حافظ معلومات لا حصر لها بس الوعي عنده صفر..!!

ودي افضل طريقة لقتل العقول المبدعة من خلال وضعها في قوالب جاهزة واي خروج عن هذه القوالب تصبح فاشلة وتستحق الرسوب للعام القادم..!!

وللاسف الاستاذ او الدكتور حافظ كمان مش فاهم واي حد بيخرج عن اللي هو حافظه حتى لو كان افضل منه بيعتبر ده تحدي ليه شخصيا ويشيله المادة..!!

اينشتاين الطالب كان بيحاربه اساتذته لانه كانه مبدع وهما كانوا حافظين ومقلدين وتعب جدا لما غير مفاهيمهم ووضع مفاهيم جديدة حاليا بيدرسوها غصب عنهم لما اقنع العالم بيها بطريقة علمية بدأ العالم يعمل قوالب لابداعاته وبقت مناهج بتدرس في المدارس و الجامعات.

تخيلوا الاساتذة والدكاترة حافظين مش فاهمين يبقى تتوقع انهم يقدروا يبنوا جيل جديد من المبدعين..؟!

الخلاصة حتى وانت بقتقرأ لانيشتاين نفسه خليك فاكر ان امكانياتك في جزئية ما في الحياة اعمق منه لان ليك بصمة اللي محدش بيشبهك فيها في العالم يعني لو مؤمن ببصمتك الفريدة دي، ربنا هيسخر ليك الكون كله علشان بصمتك دي تكون ليها اثر في العالم كله.

او لما تتذكر قصة توماس اديسون وقصة انه اترفض من المدرسة لانه شديد الغباء ووالدته اقنعته انه اترفض لانه شديد العبقرية واقتنع وفعلا انار العالم بسبب اقتناعه انه عبقري فسخر الله له الكون بمن عليه ليمده بما يؤمن به حتى انار العالم باختراعه للمصباح الكهربائي.

اوعى تقول انا مين يا عم جمب الكبار دول، اقلك انت مين! انت لك بصمة فريدة لا يمكن تكراراها منذ الخليقة، انت فريد لدرجة الاعجاز عندما تدرك انك قادر بإذن الله على الوصول سيتجلى الطريق.

لو البذرة بتتكلم وسألتها قبل ما تزرعها في الارض : انتي ممكن تكوني شجرة زي الشجرة الكبيرة والعظيمة دي اللي ثمارها الطيبة بتتدلى من اغصانها هتتهمك بالجنون وهتقلك لك انا فين والشجرة دي فين يا عم اجي ايه جمب الشجرة العملاقة والمثمرة دي انا يدوب بذرة..!!

البذرة دي حرفيا ممكن تكون اعظم من الشجرة اللي هي شيفاها عظيمة لو اتزرعت في ارض مؤهلها لاحتوائها لحد ما تضرب جذورها في العمق وتوصل للمايه وبكده مش هتحتاج لمخلوق يدعمها بالماية حتى المطر مش هتتعلق بيه لانه هيكون اضافه جميلة مش احتياج.

وبكده الشجرة هتحس بالعزة انها مستغنية عن اي دعم خارجي للمياه النفسية لانها ضربت جذور الايمان بالله في عمق الارض.

انت عندك القدرة دي انك تكون عظيم واوعى تشوف او تحكم على نفسك من بداية البذرة او النية للوصول لان طالما وجدت النية فدع ارض القدر تتولى عملية الاثمار فكل مراحل النمو مبرمجة داخل النية. اقرأ : مدخل الى النية

فما عليك الا ان تؤمن انك ستثمر و دع جذور ايمانك تضرب في ارض القدر وتصل لاعماق الحلم وتبدأ الاغصان في انبات الثمار التي ستكون مفاجأة لانها ستكون ثمار فريدة يستفيد منها العالم وتصبح واحدا مما اثر في العالم اجمع بتلك الثمار الابداعية ولا تنسى ان كل هذه المراحلة لا تحتاج منك الا صدق النية وزرعها في ارض القدر وريها بالايمان بالله بالاثمار ودع الكون يعيد تشكيل نفسه لجني هذه الثمار.

اذن انت عظيم بالفطرة لان فيك من روح الله واذا ايقنت ذلك اصبحت نواياك التي تخرج من قلبك مبرمجة على تلك العظمة واشجارك وثمارك سوف تكون ابداعية عظيمة تبعا لاعتقادك.

هل ادركت لماذا لا تصل الاغلبية العظمى لاحلامها العظيمة لانها لم تؤمن بأنها عظيمة بالفطرة لانها من روح الله وايقنت بالوصول فسخر الله لها الكون بمن عليه لكي يجعلها تصل وهي تحتسي فنجان من البهجة في شرفة سلامها الداخلي.

اقرأ أيضا ل ” عبد الحكيم العجمي ” : 💖💖 قوانين العقل الباطن 💖💖

اقرأ في نفس السياق : 💖💖 كيف اصير انا البذرة شجرة ؟ 💖💖

💎 أنصحكم أحبتي بقراءة كتاب ” نظرية الفستق : كتاب سيغير طريقة تفكيرك وحكمك على الأشياء” للكاتب ” فهد الأحمدي”  :

لتحصل على نسختك الورقية من هذا الكتاب الرائع و الملهم، سجل في هذه المكتبة العالمية  ” جملون ” و احصل على أي كتاب تريده باللغة العربية أو الأنقليزية في أي مجال “كتب تنمية ذاتية، كتب صحة، كتب أطفال،كتب طبخ صحي، كتب سير و كتب أسرة و كتب أدب و خيال و كمبيوتر …” و استغل التخفيضات و العروض المتاحة كل شهر و كل موسم، الكتاب سيصلك الى باب بيتك بعد بضعة أيام من الطلب أينما كنت في العالم :

https://bit.ly/2lIYuXr

ان كنت مسجلا في المكتبة سابقا، توجه مباشرة لهذا الرابط لكتب ” فهد الأحمدي ” :

https://bit.ly/2s8wuA9

ان كنت مسجلا في المكتبة سابقا، احصل مباشرة على نسختك الورقية من كتاب ” نظرية الفستق : كتاب سيغير طريقة تفكيرك وحكمك على الأشياء للكاتب ” فهد الأحمدي“، يصلك الكتاب أينما كنت في العالم :

https://bit.ly/2EFqiCl

اقرأ أيضا ل ” عبد الحكيم العجمي ” : 💖💖 عقلك الباطن يشبه محرك البحث جوجل 💖💖

ان كنت مسجلا في المكتبة سابقا، توجه مباشرة لهذا الرابط للحصول على نسختك الورقية من أي كتاب تريده : https://bit.ly/2lH9XqQ

اقرأ أيضا ل ” عبد الحكيم العجمي ” : 💖💖 طاقة الظالم مظلمة 💖💖

اقرأ : 💖💖 التواصل بين الجسد والعقل اللاوعي 💖💖

اقرأ : 💖💖 السر الأعظم 1 و 2 و 3 💖💖

اقرأ : 💖💖 كلما ارتفع وعيك 💖💖

اقرأ : 💖💖 دع الله يتصرف 💖💖

اقرأ : 💖💖 لتنعم بحياتك 💖💖

اقرأ : 💖💖 طاقة الصبر 💖💖

—————————————————

بقلم : عبد الحكيم العجمي

رابط عبد الحكيم العجمي على الفيسبوك

اترك رد

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.