💖💖 عن لوم الضحية 💖💖

0 498

🦋 عن لوم الضحية :

من أكتر الحاجات المزعجة والمؤلمة- واللى كانت للأسف متوقعة- فى قضايا التحرش والاغتصاب، هى اتجاه البعض (وهما كتير- ذكور وإناث) إلى لوم الضحية.. وتحميلها مسئولية ما حدث لها.. ده يقولك ايه اللى وداها هناك؟ وده يقولك هى تستاهل.. وده يقولك لبسها بيستفز ذكورتى..

مش هاعيد وأردد الكلام المنطقى جداً عن إن الأطفال بتغتصب.. والأولاد- مش بس البنات بتغتصب – وان الحجاب والنقاب واللبس الواسع مش بيمنع التحرش ولا أى حاجة.. وان أكتر من 90% من بنات وسيدات مصر تعرضن لشكل من أشكال التحرش رغم إن الغالبية العظمة منهن محجبات وبيلبسوا لبس غير مغرى أو مثير..

مش هاردد الكلام ده لأنه كلام منطقى.. وانت هنا بتتعامل مع عقل بينه وبين المنطق مسافات طويلة.. وخصام عنيف..

لكنى هاقول ليه فيه ناس بتلوم الضحية:

الضحية بيتم لومها أولاً لأنها الطرف الأضعف فى المعادلة.. الطرف اللى فقد أسلحته ومواطن قوته.. الطرف اللى خلاص وقع على الأرض.. احنا عندنا مثل شهير بيقولك: “العجل وقع.. هاتوله السكينة”.. تصور!! يعنى طالما الضحية وقعت على الأرض، ياللا كلنا نجهز عليها بالسكاكين ونذبحها.. وده طبعاً بيتكرر فى سياقات كتير جداً.. وفى مناسبات أكتر..

لوم الضحية بيخلى الناس (اللى بتعمل كده) تخلى مسئوليتها، وتبرئ ذمتها، وتعفى نفسها من مواجهة نفسها.. يعنى انتى المسئولة مش أنا.. أنا ماليش دعوة.. أنا مش هنا.. أنا مش عارفنى.. حالة طفولية جداً من الانكاروغض الطرف.. انكار دورى فيما حدث.. انكار مسئوليتى عنه.. وانكار عن مسئوليتى عن تغييره..

انت عارف لو حد من اللى بيلوموا الضحية وقف قدام نفسه فى المراية، وواجهها، وشاف حقيقتها، هايعمل إيه؟ مش هايستحمل ده خمس ثوانى.. هايحس بذنب رهييييب.. هايكتشف قبحه ودمامته وتشويهه الداخلى.. هايفاجئ بكم الزيف والنطاعة والندالة والخسة اللى جواه.. وهاينتهى بيه الأمر إلى إنه يتجنن أو ينتحر (الكلام ده بجد).. فعلى إيه بقى.. بلاش نفتح عينينا من الأول.. خلينا مغمضين.. وعميانين.. وغير مسئولين.

الحاجة التالتة اسمها (الإسقاط).. واحنا أساتذة فى موضوع الإسقاط ده.. يعنى بدل ما تقول أنا عاوز أتحرش بالبنات.. تقول البنات لبسهم يدعو للتحرش.. بدل ما تقول أنا عاوز أغتصب أنثى.. تقول هى اللى بتثيرنى لاغتصابها.. بدل ما تقول (أنا).. تقول (انتى).. تسقط فشلك وتقصيرك وسفالتك وقلة أدبك على من أمامك.. وللأسف.. اليومين اللى فاتوا كشفوا عن كتير من الساقطين (الُمسقِطين) بينا وفى وسطنا..

لوم الضحية يضعك فى خانة الواعظ.. الحكيم.. اللى ماسك ميزان العقل وعمال يوزع صكوك البراءة هنا.. وصحف التهم هناك.. لوم الضحية بيحطك فى موقف الحكم.. بيخليك تخرج بره ساحة الجدال أصلاً.. بينقلك من مربع المتهم أو المسئول أو المشارك إلى مربع العاقل الشاطرالفاهم الموزون.

لوم الضحية بيحسس صاحبه بالغرور.. وبالانتفاخ.. وبالارتفاع فوق مستوى الحدث.. بيخليه يتصور إنه عِلى شوية درجات فوق رءؤوس الناس، بيخليه يشاور بإصبعه ويقول: انت صح.. انتى غلط.. مش قولتلكم.. افهموا بقى..

وأخيراً.. لوم الضحية بيجمع حواليك الناس (اللى هما طبعاً شبهك).. الناس اللى مش عاوزين يشوفوا.. ولا عاوزين يوعوا.. ولا عاوزين يتحملوا المسئولية بأى درجة.. ودول كتير.. وكتير جداً.. تبقى انت البطل بتاعهم.. والمتحدث الرسمى باسمهم.. تقدملهم على طبق من ذهب شهادات براءتهم وحسن سيرهم وسلوكهم.. وهى اللى وحشة.. هى اللى تستاهل.. هى اللى كانت عايزة كده..

لما يكون قدام حد كل ده بقى: أنا مش مسئول.. هى اللى عاوزة.. أنا الواعظ الحكيم.. أنا فوق الناس.. أنا بطل.. مايلومش الضحية ليه بقى!!

اللى بيلوم الضحية.. بيدافع عن المعتدى اللى جواه..
واللى بيبرر التحرش.. خايف على المتحرش اللى جواه..
واللى بيجادل ويناطح فى بديهيات انسانية بحتة.. يبقى تجرد من كل انسانية (كانت) جواه..

المرأة مش قطعة حلوى يتلم عليها الذباب..
ولا عربية سابها صاحبها (مفتوحة)..
ولا حتة لحم تستاهل النهش..

اختشوا.. عيب.. بقلم محمد طه، رابط موقعه

اقرأ أيضا في نفس السياق ل ” محمد طه ” : 💖 ذكر شرقي منقرض : فيه فرق كبير بين الرجولة والذكورة 💖

اقرأ في نفس السياق : 💖💖 تخاريف ذكر ازدواجي 💖💖

💎 أنصحكم أحبتي بقراءة كتب  ” محمد طه ” :

لتحصل على نسختك الورقية من كتبه الرائعة و العظيمة، سجل في هذه المكتبة العالمية  ” جملون ” و احصل على أي كتاب تريده باللغة العربية أو الأنقليزية في أي مجال “كتب تنمية ذاتية، كتب صحة، كتب أطفال،كتب طبخ صحي، كتب سير و كتب أسرة و كتب أدب و خيال و كمبيوتر …” و استغل التخفيضات و العروض المتاحة كل شهر و كل موسم، الكتاب سيصلك الى باب بيتك بعد بضعة أيام من الطلب أينما كنت في العالم :

https://bit.ly/2lIYuXr

ان كنت مسجلا في المكتبة سابقا، توجه مباشرة لهذا الرابط لكتب ” محمد طه ” :

https://bit.ly/3rYLAS3

ان كنت مسجلا في المكتبة سابقا، توجه مباشرة لهذا الرابط للحصول على نسختك الورقية من أي كتاب تريده : https://bit.ly/2lH9XqQ

اقرأ أيضا ل ” محمد طه ” : 💖💖 الشعور بالذنب.. سلاح مدمر 💖💖

اقرأ أيضا ل ” محمد طه ” : 💖💖 فوائد الحسد و هل الحسد بارانويا؟ 💖💖

اقرأ أيضا : 💖💖 كيف نتعامل مع الشخصية المستفزة؟ 💖💖

اقرأ أيضا : 💖💖 ولا تعتدوا إن الله لا يحب المعتدين 💖💖

اقرأ أيضا : 💖💖 مقتطف من كتاب الى ابنتي التي لم تأتي بعد : عزيزتي ليلى 💖💖

اقرأ أيضا : 💖💖 10 شخصيّات تُسمم حياتك اليوميّة 💖💖

اقرأ أيضا : 💖💖 المرأة ثورة عارمة 💖💖

———————————————————————–

بقلم : محمد طه

رابط محمد طه على الفيسبوك

رابط موقع محمد طه

اترك رد

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.